Een belangrijke stap, was een geschikte auto vinden als basis van het project. De verliefde blikken en nostaligsche gevoelens naar oude Mercedessen, maakten de keuze voor een zogenaamde S123 logisch. S123 is de interne benaming bij Mercedes voor een 200/300 serie station wagon, geproduceerd tussen 1977 en eind 1985.
Te laat
De auto op de openingspagina stond daadwerkelijk te koop in Frankrijk. Voor een schappelijke prijs en gerestaureerd voor een tijdschrift. Toen ik de contactpersoon mailde, bleek de auto net verkocht. Jammer, maar geen ramp.
De jacht is geopend
Ik had natuurlijk mijn eigen foto's moeten nemen, maar deze 240T Diesel uit 1980 stond te koop in Amsterdam. En grappig genoeg, gaven de foto's eigenlijk al weg wat ik aan zou treffen.
De foto's waren overduidelijk gemaakt op een moment waarop de huidige eigenaar van het ding afwilde. Liever vandaag dan morgen. Terwijl hij op de ANWB stond te wachten in een onhandige tussenberm, besloot hij meteen foto's te nemen en blijkbaar had hij ook nog tijd om ze meteen op Marktplaats te uploaden. Tijd om de boodschappen uit de kofferbak voor enigszins keurige foto's te verwijderen, was er kennelijk niet. Al zijn energie was al opgebruikt aan de ergernissen aan dit exemplaar.
Ik had ook beter op moeten letten, aan de zijkant (je kan het als je goed kijkt ook op deze foto zien) de kleur is net een tikkeltje anders. De oorzaak was knullig spuitwerk, over heel veel roest heen. Er was eigenlijk geen stukje plaatwerk zonder roest of slecht spuitwerk. Het interieur was op z'n best okay-ish.
Al met al een leuke wagen, maar in die staat niet geschikt.
Eize's 280TE uit '86
Normaal kopen wij een auto om af te rijden. Een auto is niet zo snel "af", maar op een geven moment zijn de kosten voor een reparatie zo hoog dat het tijd wordt een nieuwere te kopen. Vaak gebeurt dit ergens na de 300.0000km, hoewel we ook eens een auto met veel plezier tot 500.000km hebben gereden. Een mooie 280TE met >400.000 km ervaring was daardoor minder aantrekkelijk.
Tot een oud-collega opmerkte "En je gaat de wielophanging van een auto met minder kilometers op de teller niet vernieuwen?" Helemaal waar. Dus contact gezocht.
Eize, degene die hem te koop had staan, bleek een aardige vent. De auto lijkt solide, rijdt prettig (wel wat sleets). Bovendien is het een gezin van echte autoliefhebbers. Hoewel, toen ik de bedoeling van de auto uitlegde, ze me niet buiten het hek gezet hebben, in tegendeel.
Uiteindelijk hebben Yvon en ik nog een gezamenlijke proefrit gemaakt en waren we er snel uit. Dit is haar geworden!