Aandrijving
Na lang zoeken heb ik (waarschijnlijk) een oplossing gevonden voor de aandrijving. In Duitsland vond ik een project waarbij ze bij een gelijksoortige auto (BMW E30) een Tesla motor gebruiken.
Alleen was er in Nederland niks te vinden. De reactie van EV Europe was ook niet bemoedigend:
Ik denk niet dat het gaat lukken om een Tesla motor achterin een 280TE te plaatsen zonder in de carrosserie te zagen. En dat mag niet.
We zetten deze motoren wel in Porsches, Defenders en zijn nu bezig met een G-klasse project. Maar deze auto’s hebben genoeg ruimte en kan de carrosserie onaangetast blijven.
Tot ik op Insta een Nederlandse BMW E30 (J-349-XB) vond die precies de ombouw heeft gedaan die ik wil, en door de RDW keuring gekomen is.
Zodoende heb ik daar nu mijn zinnen op gezet. Lees meer.
Om te experimenteren, heb ik zelfs een extra kwart auto (achter-onderkant) gekocht.
Tijdens het verwijderen van de eerste achterruit, bleek een van de oorzaken van de roest, een vergaan rubber. Op Internet (eBay) kan je vrij gemakkelijk dit soort onderdelen vinden (als je de productcode weet). Maar omdat ik er van uit ga dat ik vaker zaken nodig heb, leek het me handiger contact te leggen met een specialist in de buurt. De naam was niet zo sprankelend, MB Onderdelen Krommenie, maar ik heb m'n ogen uitgekeken. Zo ver het oog rijkt, alle Mercedes onderdelen die je kan verzinnen.
De eigenaar is Thimo een leuke kerel met een haast oneindige kennis van oude Mercedessen.
Voor nu heb ik het bij twee raamrubbers en wat klemmetjes gehouden.
Eerste reparatie
Vandaag naar de Kadetterette, voor een eerste reparatie. Peter wil klein beginnen, om te kijken hoe het loopt. Dus hebben we afgesproken de zorgelijke rechter achterzijde aan te pakken. We hadden al gezien dat er aan de binnenkant wat metaal mist. Vandaag heeft hij het raam er uitgehaald waardoor de ellende duidelijk werd.
Maar Peter is positief. Het raam en de sierstrip zijn nog heel. Er is een nieuw rubber, een clipje en wat verf nodig.
Hieronder de foto's.
Update: De roestigheid bleek wat uitgebreider dan in eerste instantie te zien was (links onder). Verstopt onder een sierstrip en een dikke laag plamuur. Maar de eerste reparatie is gedaan.
APK
Ook oude auto's ontkomen er niet aan. APK, vanaf 30 jaar oud om het jaar en vanaf 50 jaar vrijgesteld. We hadden natuurlijk geen aankoopkeuring gedaan, maar inmiddels wel bijna 800km gereden.
Willem, onze vaste monteur vroeg dan ook: "En wat mankeert er aan?" Uiteindelijk wat onverwachte zaken, zoals een twijfelachtige remleiding en een slecht leesbaar chassisnummer. Dat laatste moeten we nog oplossen maar was nog (net) geen afkeur.