Het casco waarmee we beginnen moet voldoende ruim en sterk zijn om het gewicht van de accu's aan te kunnen, terwijl er vier volwassenen met bagage inzitten
De actieradius moet 250- 300 km zijn, met de huidige stand van de techniek
100 km snel laden lukt in maximaal 20 minuten
Er moet een trekhaak gemonteerd kunnen worden, bij voorkeur voor een aanhanger van minstens 1500kg
Er moeten rondom remschijven gemonteerd kunnen worden
Er moeten voor alle inzittenden driepuntsgordels zijn
De zitplaatsen hebben hoofdsteunen
In geval van een ongeluk moeten de accu's niet in brand vliegen
Minimaal vier portieren
De ombouw moet voldoende veilig zijn om door de RDW gekeurd en geaccepteerd te worden
De techniek moet zo ingebouwd worden, dat deze geupgrade kan worden als dat zin heeft. Bijvoorbeeld betere accu- of laadtechniek
De carrosserie moet voldoende beschermd worden om buiten te kunnen staan (epoxy, galvaniseren)
Om al te ingewikkelde constructies te voorkomen is een achterwielaangedreven auto verstandig
In de toekomst is het handig als de auto ook als thuisbatterij kan dienen. Niet dat we in onze huidige woonsituatie de auto naast ons huis kunnen parkeren, maar het is handig voorbereid te zijn.
Het casco moet een combinatie zijn van "voldoende oud" om niet aan kostbare wettelijke eisen te voldoen, eisen waar je in de dagelijkse praktijk niet op zit te wachten. Maar niet "te oud" om structureel onveilig of oncomfortabel te zijn. Praktisch betekent dit bouwjaar < 2000
Ons jaarlijks gebruik is rond 30.000 km, slijtage artikelen (banden, remmen, lagers, ruitenwissers) moeten beschikbaar zijn
Het is prettig als het basisvoertuig leverbaar geweest is met zaken als stuurbekrachtiging, airbags, abs, esp, airconditioning, gordels voor bestuurder en passagiers. Dit maakt het gemakkelijker deze zaken eventueel later toe te voegen als dat in de basis nog niet aanwezig is
Aantrekkelijk uiterlijk (we moeten er lang tegen aankijken en mee rijden)
Het gebruik moet even laagdrempelig zijn als van een moderne EV
Eventuele luxe om energie te besparen is géén luxe: stoel/stuurverwarming, airconditioning
De auto moet door Amsterdam erkend worden als EV, om in aanmerking te komen voor een parkeervergunning.
Het casco waarop we onze auto baseren moet gangbaar zijn, dit maakt het gemakkelijker om aan reserve onderdelen te komen. Geen exotisch model dus
Een casco dat meer dan veertig jaar geleden op kenteken gezet is, is vrijgesteld van wegenbelasting
Het eindresultaat moet te verzekeren zijn
De energiekosten "per km" fluctueren veel meer dan benzine. De aanname is dat de kosten per kilometer in eerste instantie hoger zullen zijn (zeker bij snelladen), maar dat de prijzen van benzine zullen stijgen
Techniek van accu's heeft een verwachtte levensduur van 300.000 km (dus tien jaar bij ons gebruik). Het is nu niet te voorspellen wat de ontwikkelingen over die periode zijn. Waarschijnlijk worden vervangende onderdelen voordeliger.
Onze gezamenlijke voorkeur is een Europese auto
Carrosserie variant: terreinwagen of station
Merken: Alfa Romeo, Audi, BMW, Citroën, Jaguar, Landrover, Mercedes, Peugeot, Renault, Volkswagen
Bouwjaren 70/80/90.