Chemie
Om een goede keuze maken voor accu's moet je eigenlijk eerst iets meer weten van de beschikbare technieken. Er is tamelijk veel keuze, met wat voor- en nadelen. Kreten die je hoort zijn NCA, NMC en LFP, die slaan op de chemische werking. Op dit moment lijkt NMC de meest verstandige keuze. Als je op het linkje naar de technieken klikt, zie je een grafische weergave met de voor-/nadelen.
Temperatuur
Accu's werken het best (slijten het minst en laden het snels) als ze binnen een bepaald temperatuurgebied gebruikt worden. Zo heeft Tesla een systeem (warmtepompt) dat de accu's verwarmt als het koud is of juist koelt als ze te warm worden (snel laden). Die temperatuurregeling met vloeistof geeft wel weer een risico op corrosie en als gevolg daarvan brandgevaar. Volkswagen gebruikt juist accu's die vanaf buiten te koelen zijn. Het is allemaal niet strikt noodzakelijk, maar om de laatste kilometers uit je accu's te persen kan het nuttig zijn.
Voltage
Het is vrij eenvoudig uit te leggen. Stroom door een draadje bestaat uit voltage en amperage. Bijvoorbeeld, uit het stopcontact thuis komt meestal 240 volt met maximaal 16 ampere. Om het beschikbare vermogen te bereken doe je 240*16= 3840watt is ongeveer 3,8Kw. Een ander weetje is dat stroomdraden weerstand geven, ze worden warm als er meer stroom (amperage) doorheen gaat. Als je 100 ampere door de draadjes in je huis laat gaan, vliegen ze in de fik. Je kan dit probleem oplossen door (veel) dikkere kabels te monteren. Vinger dik is niet ongebruikelijk.
De motor van je EV is 150Kw, het voltage van je accu's is 400 volt, dan kan het zo maar zijn dat je 375 Ampere door de leidingen haalt.
Dus: Hoe hoger het voltage van je accupack is, hoe lager het amperage in je systeem blijft.
Leuk weetje, omdat het kan. Amsterdamse trams hebben een bovenleiding op 750 volt.
Bron: Marktplaats.nl advertentie
Voorlopige keuze
Ik kan er heel interessant over doen. Maar na een gesprek met Auto Franzen is de keuze voorlopig:
VW ID4 accupack van 82kW
Chemie: NMC
352 volt
Max belasting 800 Ampere voor 10 seconden
12 modules (per stuk 11cm hoog, 22,5cm breed, 59cm lang)
gewicht 370Kg (geschat, zonder de opbergbak)