Op Internet kwam ik bovenstaande vergelijking van accutechnieken tegen. Het ging om een onderzoek van 2012, maar de weeergave van kenmerken spreekt me erg aan. Ideaal is een diagram waarbij alles zo veel mogelijk gevuld is, behalve de "Cost".
NCA
Wat interessant is, is dat Tesla in eerste instantie NCA leverde, die niet optimaal scoren op het gebied van veiligheid. Maar nu langzaam over lijkt te stappen naar LFP accu's.
NMC
Als je naar de diagrammetjes kijkt, is dit een techniek die een aardige balans heeft in kenmerken. Maar, in deze accu's zit kobalt, een zeldzaam materiaal dat gewonnen wordt in bijvoorbeeld Congo, waar nogal wat ethische bezwaren aan kleven. Deze accu's vind je terug in het Volkswagen MEB Platform, bekend van de ID3/4/5 modellen, hoewel Audi en Seat, Skoda en zelfs Ford hier gebruik van maken.
LFP
Lijkt een goede keuze: veilig, betrouwbaar, maar is (op dit moment) minder gemakkelijk verkrijgbaar en praktisch wat duurder.
Bronnen:
Autoweek - De techniek van de ijzerfosfaat- of LFP-accu
Autovisie - Brandveiligheid, grondstoffen en opladen: Verschil accu’s elektrische auto’s uitgelegd
International Advanced Mobility Forum 2012 - Ultrafast Charging Compatibility of Electric Vehicles