Ontwerp achterwielaandrijving en -ophanging
Het is technisch wat ingewikkeld, maar in gebruik zuiniger een voor de gewichtsverdeling efficiënter. Een motor integreren in de achterwielophanging.
Tesla heeft een SDU (Small Drive Unit) met een laag gewicht (80Kg), waarin allerlei techniek geïntegreerd is.
motor
differentieel
inverter
aansluiting voor de koeling
Bovendien zijn de specificaties geschikt voor ons project. Continue vermogen van 35Kw, misschien te verhogen met goede koeling, maar dit zou genoeg moeten zijn om met 120km/uur te cruisen. Het piekvermogen is 220Kw/330nm is meer dan ruim voldoende om met het verkeer mee te komen.
De SDU motor is erg gangbaar bij conversies en er zijn dus allemaal alternatieve aansturingen, en conversie kits verkrijgbaar (motor, controller, gaspedaal). Mocht er iets stuk gaan, dan is er eenvoudig aan reserve onderdelen te komen.
Het grootste risico op dit moment is het oordeel van de RDW; Wat is hun mening over zo'n aanpassing.
Om de kansrijkheid te onderbouwen, hier wat achtergrond:
BMW E30 project
Dit project kwam ik tegen, waarmij een BMW 3 serie touring omgebouwd is, om een Tesla SDU achter de as te monteren. Het is bijzonder om te zien dat ophanging vrijwel identiek is aan die van onze Mercedes.
Hun oplossing is geweest om een frame voor de motor te maken. Afgezien van een paar boutjes aan het subframe, blijft de ophanging in takt.
Meer details zijn hier te vinden: E30 Seite
De ophanging van de S123 / W123
De ophanging is een soort voorwaardse V, waardoor de cardans naar achter steekt (op het tekeningetje waar de 9 bij staat). Achter de V zit het differentieel gemonteerd, waaruit twee steekassen komen die de wielen aandrijven. Voorbij het differentieel, meer naar achter, zit nu de benzine tank. Maar die is niet meer nodig, net zo min als de uitlaat.
Een toffe feature van de Stationwagon, is dat er een niveauregeling gemonteerd is. Deze werkt hydraulisch, maar er zijn uitleggen beschikbaar om deze terug te configureren naar normale vering.
Dit is een Tesla SDU (Small Drive Unit) uit een Model S of X. Het dikke deel is de elektromotor. Het rare smalle uitsteeksel (onderaan de foto) is de plek waar de steekassen in gaan. Mijn idee is de motor met het smalle deel op de plek van het differentieel komt, de rest daar achter (waar nu de tank zit).
Inmiddels heb ik het idee voorgelegd aan Menno, van Schilder Electric en hij vindt het "ambitieus maar haalbaar".
Om mijn gedachten te ordenen, heb ik mijn opties hier kort onder elkaar gezet.