Vette techniek van Mercedes. Ze hebben het zo sterk gemaakt dat als je alternatieven zoekt (nylon bussen ipv rubber) je mooie opmerkingen tegenkomt:
Zo sterk dat Mercedes het niet waarschijnlijk achtte dat het ooit vervangen zou hoeven worden (alleen is de rest net zo duurzaam en alles gaat echt een keer stuk, is niet niet na 200.000km, dan na 2.000.0000. In ons geval 418.000km en bijna 40 jaar.
Nylonbussen in standaard kwaliteit zijn geen upgrade, het Mercedes rubber is sterker en slijtvaster. Alleen ultra-performance blabla is beter, maar kan na een tijdje gaan piepen.
Toen de motor er uit gehaald was, en er alle ruimte was om de rubberdelen te vervangen, zijn we opzoek gegaan.
De bron van mijn boodschappenlijstje was natuurlijk het Internet.
Eric Breed Mercedes-Benz klassiekers uit Schagen
De rubbers voor de stabilisatorstang zijn van een ander soort dan de die voor de W123.
Eric Breed heeft trouwens ook een blog met foto's.
Hier rechts, vind je een PDF met mijn bestelling. De prijzen wijzigen bijna dagelijks (een beetje). Dus je kan vandaag op iets anders uitkomen dan ik. Hier staan ook verzendkosten voor Duitsland. Naar Nederland werd het in totaal 10 euro.
Uiteindelijk alle delen opgezocht op het internet. Een probleem is dat lang niet iedereen alle onderdelen (direct) op voorraad heeft. Hoewel de beschikbaarheid verder fantastisch is. Het valt ook op dat Autodoc onder allerlei namen dezelfde producten (meestal met dezelfde prijs) aanbiedt.
Verder valt op dat de prijs van onderdelen in Duitsland véél gunstiger is, terwijl de verzendkosten nauwelijks hoger zijn. Dit is niet alleen te verklaren door de 2% verschil in BTW. Het voorbeeld hier is totaal willekeurig, maar wel een echt onderdeel waar er twee van nodig waren.
Uiteindelijk kwam in mijn geval MotoIntegrator.de het voordeligst uit. 41 euro voor hetzelfde onderdeel dat in NL 50 euro kost. Bovendien heeft deze website ook de meeste keuze in verschillende merken. Het pakket was een paar dagen na bestelling in huis, via DHL.
Bij de Kadetterette zijn ze meteen aan de slaggegaan toen ik met het pakketje binnen kwam lopen. "Leuk, weer eens echt met autotechniek aan de slag!". De staat van de rubbers bleek na montage ook "minder goed dan het eerst leek". Een goeie beslissing dus.