De basis van ons project is een Mercedes 280TE van 1986. Als kind kende ik ze als 200/300 serie. Maar bij Mercedes noemden ze hem de 123-serie:
W123, de sedan, dus 4 deuren en een achterbak
S123, de station of touring, de T in 280TE staat dan ook voor Tourismus/Transport
C123, de coupé
V123, de limousine (hoewel ze deze waarschijnlijk ook als basis voor rouwauto en ambulances gebruikten.
Maar goed, inmiddels weten we zo veel meer van het type, dat het zonde zou zijn om de kennis niet te delen.
De bumper van de S123 heeft precies dezelfde vorm als die van de W123. Maar is extreem zeldzaam. De S123 heeft namelijk uitsparingen voor een achteruitrijd- en mistlamp.
Onze bumper was er ernstig aan toe, maar voor een gebruikte exemplaar in redelijke staat vragen mensen gemakkelijk 400-500 euro. Ter vergelijk, een keurige W123 achterbumper kost 100 euro. Er worden ook RVS imitaties gemaakt, een complete set (voor/achter) is ongeveer 2000 euro. Iemand merkte op "Beter duur dan niet te krijgen", maar creatief is nog beter.
Stappenplan bumper conversie W123 naar S123
Zoals gezegd, de vorm is identiek. Maar je moet er een beetje handig voor zijn en het is wat werk. Kies daarom de beste W123 achterbumper die je kan vinden (geen parkeerdeukjes of rare krassen in het chroom!).
Haal alle losse onderdelen van de bumper (er zit een rubberstrip op, die wil je niet beschadigen)
Lijn de oude en nieuw bumper op, met de onderkanten tegen elkaar. Teken de vorm af, op bijvoorbeeld afplakband. Je wil onder geen beding slijpsel in je chroom krijgen, dus afplakken is sowieso verstandig.
Haal met je favoriete gereedschap (slijptol, knabbelschaar etc) de grootste happen weg. Pas op dat je het materiaal niet te heet maakt (chroom...)
Werk de vorm af met wat fijner gereedschap, een dremel of iets dergelijks. Probeer al te scherpe randjes te voorkomen.
De metalen randen zijn nu onbeschermd, probeer zonder de buitenkant al te erg mee te nemen, de randen te voorzien van heel goede coating (zink/epoxy) zodat ze niet gaan roesten.
Onroest zo nodig de binnenkant en bescherm ook met een goede coating (ik ben zelf groot epoxy fan)
Sommige stations hebben op de bumper, rond de lichten een rubber rand. Daarmee kan je de schoonheidsfoutjes in je creatieve oplossing wat verhullen. Omdat de lampen onder de rubber stootrand van de bumper vallen, kom je met veel weg.
Monteer de het mistlicht links en het achteruitrijd licht rechts, tenminste, voor auto's met het stuur links. Anders andersom.
Nog een tip, ik heb ooit een chromen fietsstuur gehad dat ging roesten. De fietsenmaker sprayde er blanke lak op. Leuk bedacht, maar dat werkte twee jaar, daarna vergeelde de lak en ging het roesten vrolijk verder.