Tijdens mijn zoektocht naar de ideale componenten om onze auto elektrisch te maken, kwam ik een bedrijf uit Warmenhuizen tegen. Via de mail aan Stefan Franzen uitgelegd wat ons plan is, waarop hij terugstuurde "Dat is grappig, ik heb juist onderdelen aan een vergelijkbaar project geleverd."
Wat later hebben we ook telefonisch contact gehad en hij had duidelijk ervaring met dit soort projecten. Niet in de uitvoering, maar wel in de levering van onderdelen. Dit leverde weer nieuwe inzichten op.
Waarom worden auto's niet met Volkswagen of andere elektrische motoren omgebouwd?
Tesla SDU (Small Drive Unit) en Nissan Leaf motoren zijn inmiddels vaak gebruikt en er zijn alternatieve aansturingen mogelijk, waardoor je ze niet hoeft te hacken. Bovendien gaan ze nauwelijks stuk, in tegenstelling tot sommige Koreaanse merken, waardoor ze gemakkelijk te vinden zijn.
Hoe zit het met de accu's, Tesla, VW of wat anders?
Tesla accu's zijn niet meer interessant voor ombouwprojecten. Er wordt op dit moment het meest voor VW accu's gekozen. Voor een grote Mercedes is een Volkswagen ID4 (82Kw) heel geschikt. Dit geeft een gewicht van 350-400kg.
Heb je ook laders, want ik wil graag snel laden.
Snelladen is leuk als het niet anders kan, maar heel slecht voor je accu's. Maar dat gezegd hebbende, het laden van accu's is een specialisme op zich. Ik lever dan ook geen laadsystemen.
Zijn aanname was dan ook dat een Nissan Leaf Motor, met een Volkswagen ID4 82kw accupack een mooie basis zal zijn.