Na de vraag welke auto het gaat worden, komt al gauw "en welke motor ga je er inzetten...?". Die motor zelf is eigenlijk niet zo spannend. Het gaat om de techniek er omheen. Een andere vraag is "Moet je dan ook de remmen en ophanging aanpassen?".
Logische vragen, want de elektrische projecten die je langs ziet komen, op basis van Tesla onderdelen en vaak bloedsnel. Onze donor auto (280TE) was indertijd het topmodel. In het instructieboekje staan zelfs aanwijzingen voor de bandenspanning als je "langdurig snelheden van boven de 200km/uur wilt rijden". Ook nu nog ruim voldoende... De oorspronkelijke specs van de auto zijn dan ook de richtlijn voor de elektrische ombouw.
Mercedes bouwde in de 280TE een M110.988 motor
6 cilinders in lijn
volume 2748cc
vermogen 136kw
koppel 240nm
verbruik 11l/100km
gewicht motor+versnellingsbak +/- 280Kg
tankinhoud 80l
differentieel ratio 3,58 origineel (er is op onze een exemplaar met een lager getal gemonteerd om op snelheid minder toeren te maken)
Mogelijke alternatieven
Opzoek naar alternatieven, zijn er voldoende opties. Hieronder een aantal die er uitspringen.
Bij Schilder Electric vond ik deze combinatie motor.
Motor 160kW
Voltage 240V-400V
Motor controller
DC-DC omvormer 1000W naar 12V
Laadcommunicatie module
Precharge module
EMUS BMS Control Unit
EMUS Current sensor
Zekering voor DC-DC
Zekering voor Heater
HV relais voor Heater
Waterpomp en radiator
EV Europe biedt o.a. deze motor aan als kit:
Reluctance motor + X1 motor controller gemonteerd op een geïntegreerde watergekoelde heatsink
Motor vermogen 113kW 130v-180v (90kW continue)
Koppel 235Nm
75Kg
tot 95% efficiency
De motor kom ik op allerlei sites tegen en blijkbaar erg populair voor dit soort projecten.
Deze motor wordt voorin de Dual Motor Tesla S gemonteerd en kan het differentieel vervangen. De motor is licht, compact en sterk.
Max 220 kW / 90kW continue
Koppel 330nm
Voltage 275 – 400 VDC
Amperage max. 650 Amp
Efficiency >93%
Gewicht ca. 90 kg
Formaat: ca. 660 x 640 x 310 mm
Deze motor moet gemodificeerd worden (control board) om gebruikt te kunnen worden. Bovendien moet de achterwielophanging volledig aangepast worden.