Misschien allemaal heel logisch, maar hier toch wat mansplaining.
Casco
De carrosserie van de auto, met de ramen en deuren. Wat er verder bij komt is een wat hellend vlak, de wielophanging en remmen, het interieur. Zuiver gezegd is het de basisvorm waar je weinig tot niks aan aan kunt passen.
Aandrijving
De technische componenten die energie omzetten in beweging.
Bij een verbrandingsmotor zijn dat de motor, versnellingsbak, eventuele aansturende componenten als een gaspedaal, koppelingspedaal, motoraansturing (ECU).
Een elektrische aandrijving bestaat uit de motor, controller (computer), een koppeling met de wielen (kan een versnellingsbak zijn of een reductiekast)
Brandstof
Benzine (E5/E10), Diesel (B7), LPG, CNG, Ethanol, allemaal zaken waar een brandstofmotor op kan werken. Op hoofdlijnen is dit spul van fosiel (miljoenen jaren oude plantenrest die onder druk en tijd vloeibaar geworden zijn) of biologisch (ehtanol van mais bijvoorbeeld). Maar ook diesel gemaakt van frituurvet. Het grote voordeel van brandstof is dat het relatief weinig plaats in neemt (hoge energiedichtheid), snel geladen kan worden, wereldwijd gemakkelijk te verkrijgen is en alle technische nadelen opgelost zijn waardoor het een betrouwbare energie is. Nadeel is dat het op de plaats waar het verbrand (ongezonde) uitstoot geeft en Co2 uitstoot, waarbij waterstof (H2) een uitzondering is. Waterstof gecombineerd met zuurstof (O) levert H20 (water op). Door waterstof in een brandstofcel te gebruiken kan je elektriciteit maken en het restproduct is water. Niet zo gek dus.
Lader
Eigenlijk de acculader. De meeste auto's hebben een accu voor de stroomvoorziening van verlichting, geluidsinstallatie en andere comfortgerelateerde zaken zoals stoelbediening, ramen, usbladers, navigatie etc. Elektrische auto's hebben daarnaast een aandrijvings accu. Alle accu's moeten geladen worden.
Maar, een nieuwe trent is "bidirectioneel" laden. Of te wel laden en ontladen, simpeler gezegd, stroom in de auto en stroom uit de auto. Zeker als je eigen stroom op kan wekken, bijvoorbeeld doordat het dak van je huis vol ligt met zonnepanelen, kan het interessant zijn de stroom overdag op te slaan en 's avonds te gebruiken. Zo voorkom je de nadelen van de afgebouwde salderingsregeling. En je auto staat toch het grootste deel van de tijd ongebruikt stil.
Accu
De meeste auto's hebben een 12 volt accu, deze wordt gebruikt om de motor te starten en zorgt voor stroom als de motor niet draait. Elektrische auto's hebben meestal een tweede accu(systeem) voor de aandrijving. Dit systeem is meestal tussen de 48 en 800volt. Dit heeft te maken met rare eigenschappen van stroom. Maar hoger het voltage, hoe gemakkelijker je veel vermogen kunt verwerken. Een rare eigenschap van accu's is dat ze minder efficiënt zijn als je in korte tijd veel energie vraagt. Accu's zijn sowieso gevoelig voor temperatuur. Ze werken over het algemeen optimaal bij kamer temperatuur. Wordt het kouder of warmer, dan verliezen ze energie. Dit is ook de reden dat moderne elektrische auto's accu verwarming en koeling hebben.
Ampères
De niet technische uitleg is denk ik "stroomsterkte". Als je bijvoorbeeld een 1kw (1000 watt) motor wilt gebruiken, dan kan je dit doen door 12 volt te gebruiken, dan heb je 1000/12= 83,33 ampère aan stroomsterkte nodig. Ampère zorgt jammer genoeg voor weerstand in de elektrische leidingen, waardoor deze warm worden (verlies, dus niet efficiënt) en ze zelfs in de fik kunnen vliegen. De meeste aansluitingen thuis zijn 220 volt en 16 ampère, daar kan je dus 3520watt uit halen. Daarnaast zijn dikke elektrische leidingen ook duur en onhandig. Wij hebben een elektrische boot gebouwd met een accusysteem van 48 volt, de motor kon zo'n 10kw aan. We hadden dus draden geschikt voor minstens 100 ampère nodig. Dat is koperdraad, zo dik als je vingers.
Als ze door door rekent, begrijp je dat als je een snelle (veilige) elektrische auto wilt maken, het verstandig is voor een hoog voltage te gaan en voor korte verbindingskabels. Dit geldt voor zowel laden als ontladen (rijden).
BEV / EV
Battery Electric Vehicle, een elektrisch aangedreven auto met een accu voor de energieopslag. Je kan je voorstellen dat je in een brandstofcel waterstof omzet in elektriciteit of dat je zonnecellen gebruikt voor de stroomvoorziening. Vandaar het onderscheid.
ICE
Internal Combustion Engine, in goed Nederlands een interne verbrandingsmotor
Kilowatt (kW)
Motorvermogen, een kW is ongeveer 1,36pk. Het motorvermogen heeft direct te maken met de topsnelheid van een auto.
Newton Meter (Nm)
Ook wel koppel of draaikracht genoemd. Dit is de kracht waarmee een auto kan versnellen. Om snel weg te komen bij een verkeerslicht, soepel in te halen of gemakkelijk een berg op te rijden is het belangrijk hier genoeg van te hebben. Elektrische motoren hebben dit koppel direct beschikbaar, in tegenstelling tot brandstofmotoren, wat o.a. verklaart waarom elektrische auto's zo snel weg rijden.
Veel koppel is prettig, maar kan ook extra slijtage veroorzaken.
Controller
De elektromotor wordt door een controller (de computer) aangestuurd. De controller bepaalt hoe veel kracht (kW en Nm) de motor op welk moment levert. Ook andere kenmerken worden in de controller bepaalt: zoals de remmende werking van de motor.
Kilowattuur (kWh)
De capaciteit van een accu, vergelijkbaar met de capaciteit van een brandstoftank. De capaciteit zegt niet veel over het rijbereik van je auto. Dit hangt samen met het verbruik kWh/per kilometer. Meer capaciteit betekent ook meer gewicht van het voertuig.