De bumper van de S123 heeft precies dezelfde vorm als die van de W123. Maar is extreem zeldzaam. De S123 heeft namelijk uitsparingen voor een achteruitrijd- en mistlamp.
Met een beetje fantasie is de W123 bumper goed aan te passen.
Stappenplan "W123 bumper" conversie naar "S123 bumper"
Zoals gezegd, de vorm is identiek. Maar je moet er een beetje handig voor zijn en het is wat werk. Kies daarom de beste W123 achterbumper die je kan vinden (geen parkeerdeukjes of rare krassen in het chroom!).
Haal alle losse onderdelen van de bumper (er zit een rubberstrip op, die wil je niet beschadigen)
Lijn de oude en nieuw bumper op, met de onderkanten tegen elkaar. Teken de vorm af, op bijvoorbeeld afplakband. Je wil onder geen beding slijpsel in je chroom krijgen, dus afplakken is sowieso verstandig.
Haal met je favoriete gereedschap (slijptol, knabbelschaar etc) de grootste happen weg. Pas op dat je het materiaal niet te heet maakt (chroom...)
Werk de vorm af met wat fijner gereedschap, een dremel of iets dergelijks. Probeer al te scherpe randjes te voorkomen.
De metalen randen zijn nu onbeschermd, probeer zonder de buitenkant al te erg mee te nemen, de randen te voorzien van heel goede coating (zink/epoxy) zodat ze niet gaan roesten.
Onroest zo nodig de binnenkant en bescherm ook met een goede coating (ik ben zelf groot epoxy fan)
Sommige stations hebben op de bumper, rond de lichten een rubber rand. Daarmee kan je de schoonheidsfoutjes in je creatieve oplossing wat verhullen. Omdat de lampen onder de rubber stootrand van de bumper vallen, kom je met veel weg.
Monteer de het mistlicht links en het achteruitrijd licht rechts, tenminste, voor auto's met het stuur links. Anders andersom.
Nog een tip, ik heb ooit een chromen fietsstuur gehad dat ging roesten. De fietsenmaker sprayde er blanke lak op. Leuk bedacht, maar dat werkte twee jaar, daarna vergeelde de lak en ging het roesten vrolijk verder.
Bumper verwijderd.
Orginele bumper. De rubberstrip verborg de roestplek.
Niet te herstellen "roestschade"
De originele (met uitsparingen) en vervangende W123 bumper op elkaar geklemd.
Vorm uitgezaagd. Het enige "jammere" is dat de echte S123 bumper een mooi vouwtje heeft op de plek van de uitsparing. De ronding is gemaakt met een gatenboor.
Conserveren met zinkspray.
De rubber bumperhoeken zijn van rubber, maar met een metalen plaatje. Eentje was behoorlijk roestig.
Het mist- en achteruitrijdlicht ontroest en geconserveerd.
Het resultaat. Let op, bij links gestuurde auto's moet het mistlicht links en de achteruitrijd lamp rechts gemonteerd.